DNO Isslottet8

Anmeldelser


  • “Halløj med barberen”

    En fræk og lystig udgave af Rossinis “Barberen i Sevilla” – et gæstespil, der vender op og ned på operaen, men uden at gøre den skade. Tværtimod. Rossini ville have nydt det.

    — GregersDH om

  • “Alvorligt sjov Rossini”

    Med Joachim Knop som strålende midtpunkt er Den ny operas “Barberen i Sevilla” blevet en både vellykket respektløs og meget seværdig forestilling.

    — Søren Kassebeer, Berlingske, om

  • “Vidunderligt fordrejet Flagermus”

    Flagermusen ér en komedie - denne forestilling: Flagermusen -nu gik det ellers lige så godt er endnu sjovere. I hvert fald i Danmark i 2015

    — Jens Kristensen, Skive Folkeblad, om Flagermusen 2015

  • “Forført af....Don Juan i Esbjerg”

    Den Ny Operas opførelse i Esbjerg fredag d. 26. august var blandt de allerbedste og morsomste….
    …Med fremragende sang og eminent skuespil fylder alle medvirkende deres roller perfekt.

    — Peter Wang - Ascolta om Don Juan 2016

  • “Fremragende ’Valkyrien’-start på Wagners ’Ringen’ ”

    Vi iler hjem med et glad budskab. Den Ny Opera i Esbjerg har gjort det igen!

    ... Johnson, der med sin formidable greb om den vakkelvorne gud Wotan, får denne ’Valkyrien’-opsætning til at lyse af kunstnerisk styrke, fremmet så glimrende af den samlede flok medvirkende, et orkester, der brillerer med ypperlig instrumental velklang, og en iscenesættelse, der løfter tingene på plads med naturlig logik.

    Tak fordi I kan og tør i Esbjerg.

    — Gregers Dirckinck-Holmfeld, GregersDH , om Valkyrien 2017

  • “Tag til Esbjerg og hør verden begynde! ”

    Danmarks vestligste operahus lægger arm med verdens største operaværk - og vinder på stærkt cast, smuk scenografi og flot kontakt mellem tekst og tihørere.

    »Valkyrien« i Esbjerg ender helt bogstaveligt med en cliffhanger og får følge af »Rhinguldet« i 2019 og treeren »Siegfried« i 2021. Man må altså vente i hele fire år på den egentlige fortsættelse af »Valkyrien«.

    Og man venter rigtig, rigtig gerne.
    Det skal guderne vide!

    — Søren Schauser, Berlingske, om Valkyrien 2017

  • “WAGNER-SATSNING FORNEMT FRA START”

    Når Wotan omfavner valkyrien Brünnhilde, før han lægger hende til at sove som en ildomkranset Tornerose, borer far og datters afgrundsdybe sorg og gensidige kærlighed sig også ind i mig. Mere kan man ikke forlange af en opera.”

    — Lene Kryger, Fyens Stiftstidende, om Valkyrien 2017

  • “Vi kikker alle mod Esbjerg”

    I Esbjerg fornemmer man instruktøren, Kasper Wiltons, kærlige sympati for værket ligesom Marie ì Dalis og lysdesigneren Michael Breiners – samt hele deres stabs – forfinede omhu for detaljer. I det hele taget gennemstrømmes forestillingen af den tegneserieagtige naivitet og morskab, som den dødsensalvorlige handling tåler og det er ikke så lidt, da den store tragik jo egentlig kun kan udtrykkes gennem den største humor.

    — Peter Wang, Ascolta, om Rhinguldet 2019

  • “Tindrende smukt”

    Magtens præmisser er evigt aktuelle. Det kom elegant til udtryk i Den Ny Operas opførelse af Rhinguldet….Teamet bag gennemførelsen har i den grad sans for at gøre den lettere komplekse operas budskab klart og tydeligt….generelt var der en eminent balance mellem det meget velspillende Sønderjyske Symfoniorkester og sangerne.

    — Rachel Einarsson, JP, om Rhinguldet 2019

  • “Hvilken imponerende bedrift af operaen i Esbjerg”

    Næppe var tæppet faldet, før hele salen i et ryk rejste sig for at klappe og huje. Og der er noget at klappe af og tage hatten af for.

    — Ulla Strømberg, Kulturkupéen, om Rhinguldet 2019

  • “Sikke kræfter”

    Sikke kræfter, egnsteatret slipper løs på scenen… Magnus Vigilius stråler i titelrollen som den uvidende, men frygtløse Siegfried.

    — Sune Anderberg, Kristeligt Dagblad, om Siegfried 2022

  • “Et skoleeksempel”

    Fra den ombyggede orkestergrav, hvormed man med succes efterligner det berømte usynlige orkester i Bayreuths Festspielhaus, klinger orkestret med imponerende præcision og skønhed under Lars Ole Mathiasens ledelse… Esbjerg-Ringen er et skoleeksempel på, hvordan man løser én af kulturlivets vigtigste opgaver: At formidle og videreføre det bedste og mest bæredygtige af kulturarven.

    — Peter Wang, Ascolta, om Siegfried 2022

  • “Projektet lød hovedløst, men kører fantastisk”

    På scenen står mange af de samme sangere, der var med i ’Valkyrien’ for fem år siden og i ’Rhinguldet’, og det er godt, for en stor del af Esbjerg-’Ringen’s succes skyldes de rigtig godt castede sangere.

    — Thomas Michelsen, Politiken, om Siegfried 2022

  • “Musikalsk åbenbaring”

    Det er den bedste opførelse af en Wagner-opera, jeg har set i mit liv!

    — Lotte Heise, DR Bravo på P2, om Siegfried 2022

  • “Flot Præstation!”

    Den ny Opera gør det igen: Løfter en ambitiøs og svær opgave til topkarakter – takket være fremragende sangere med Magnus Vigilius i titelrollen og en gennemtænkt og logisk iscenesættelse.

    — Ulla Strømberg, Kulturkupeen, om Siegfried 2022

  • “Et privilegium at have overværet denne bedrift.”

    En stjernestund i Esbjerg for Wagnerianere

    — Peter Johannes Erichsen, Weekendavisen, om Siegfried 2022

  • “Et privilegium at have overværet denne bedrift.”

    En stjernestund i Esbjerg for Wagnerianere!

    — Peter Johannes Erichsen, Weekendavisen, om Siegfried 2022

foto Bjarte og Peter med kort final version